Hur kommer jag åt besökstatistiken för mitt webhotell?


På alla våra webhotelltjänster kan du få besökstatistik.

Du ser vilka som besökt webplatsen och kan även få fram annan viktig information som sökningar via sökmotorer, information om vilka länkar som genererat trafik till er webplats och annan nyttig information som både hjälper er att vidareutveckla webplatsen och ert Internetmarknadsföringsarbete.

Beroende på vilken av våra olika tekniska plattformar ert webhotellabonnemang använder så når du besökstatistiken på olika sätt. I användardokumentationen som ni fått från oss i samband med att tjänsten öppnades finner du mer information om hur du loggar in samt vilka användarnamn och lösenord ni kan använda. Har du ej kvar uppgifterna: kontakta vår support så skickar vi ut nya inloggningsuppgifter till er.

Har ni flera olika webplatser är det separat statistik för varje webhotelltjänst.

 

Har du en avancerad webhotelltjänst och/eller CCM version 3.0 eller högre? Då har du även tillgång till den avancerade besökstatistiken.

När du loggar in på besökstatistiken på er websida får du välja om du vill använda det enkla verktyget eller den avancerade besökstatistikfunktionen. Båda går att använda parallellt och det finns en tanke bakom detta från vår sida; det är nämligen så att de olika verktygen fungerar på lite olika sätt och beroende på hur ni arbetar kan ni uppleva olika för och nackdelar.

Många tycker att man enklare får en snabb överblick i det förenklade verktyget, detta räcker för vissa medan andra vill kunna jämföra och se detaljerad information om exempelvis webläsarversioner, operativsystem eller felsidor mm, då passar det avancerade verktyget bättre.

Det finns inget hinder att använda det ena, det andra eller båda verktygen, de samlar båda två in statistik för er/era websidor hela tiden.

Har ni behov av att kombinera med externa statistikverktyg? Inget problem, kontakta vår kundtjänst för rådgivning, vi kan även lägga upp ett webdesignuppdrag och lägga in extern kod i era websidor för att spåra besökare även via andra funktioner/tjänster.

Tips: vid användning av externa statistiktjänster, tänk på att det inte är ovanligt att ca 25% av besöken "tappas bort", dvs de registreras aldrig. Detta har flera olika orsaker och kan bland annat bero på att många besökare idag har säkerhetsprogram eller inställningar som helt blockerar innehåll från tredje part, dvs de besöker er websida och "ombes" ladda in extern kod som inte kommer från er websida och struntar helt enkelt i att ladda in den externa koden. Eftersom den externa kod som krävs för att registrera besökare i regel aldrig kan placeras direkt på den egna webplatsen så får detta som följd att jämfört med den serverbaserade statistiken, som fångar upp varenda byte som skickas från er webpalts, så "missar" ni information helt och hållet om vissa av era besökare. Därför rekommenderar vi alltid att man kombinerar, dvs använder både den serverbaserade statistiken och ett externt verktyg och inte enbart förlitar sig på ett externt verktyg.

Exempelvis Google Analytics är en statistiktjänst som drabbas av just detta problem och bör kombineras med serverbaserad statistik för en rättvisande helhetssyn.

Taggar: analog, analytics, awstats, besök, statistik, stats, webalizer
Senast uppdaterad:
2013-06-26 09:36
Av: :
compartment AB
Ny version:
1.0
Resultat av röstning: 1 (1 röst)

Du kan inte kommentera den här frågan

Chuck Norris has counted to infinity. Twice.

bannerbyte.eu