Vad betyder felmeddelande 401, 402, 403, 404, 501, osv...


Ibland när man besöker en websida eller annan webbaserad applikation så får man ett felmeddelande.

Olika typer av felkoder betyder olika saker, här är några vanliga fel som man kan stöta på och vad man kan behöva göra åt saken som webplatsinnehavare:

 

 - Ingen förstasida visas utan en "standardsida", tex en sida där det står någonting om att domänen inte finns, sidan inte är skapad, att det saknas konfiguration för den efterfrågade webplatsen eller liknande.

Detta är ett fel som i regel bara dyker upp innan man hunnit ladda upp eller skapa innehåll på en webplats.

Använder du CCM? Kontrollera att förstasidan verkligen är publicerad.

Använder du FTP för att uppdatera websidan? Kontrollera att du verkligen skapat en index-sida i www-roten, dvs en sida som heter tex index.html och ligger i htdocs-katalogen på er webserver.

 

 - 401, Unauthorized. Den resurs du efterfrågar på webservern kräver någon typ av inloggning eller liknande. Detta är ett behörighets/rättighetsfel och behöver med stor sannolikhet åtgärdats. Har du ingen aning om vad som föranlett att felet plötsligt visas: kontakta vår support så hjälper vi dig att hitta vad som behöver ändras.

 

 - 402, Payment required. Detta felmeddelande stöter man i regel aldrig på och gör man det så har det troligtvis inte någonting med felkodens ursprungliga funktion att göra utan någonting har gått snett i den webapplikation som körs. Eller så är det verkligen så att den webreurs du försöker nå kräver betalning och att de utnyttjar denna uråldriga funktion för att hantera detta. Troligtvis är det ändå en god idé att göra en vända felsökning och se vad som egentligen sker, är det er egen webplats som plötsligt spottar ur sig detta fel utan att ni förstår varför så är det en god idé att kontakta vår support så hjälper vi er felsöka.

 

- 403, Forbidden. Detta stöter man dock på titt som tätt. Med största sannolikhet så har webservern inte kunnat förstå den förfrågan som du skickat till den. Det kan vara ett behörighets-/rättighetsrelaterat problem men det kan även vara något som sker i en applikation och som feltolkas. En vända felsökning ordineras.

 

- 404, Not Found. Detta har nog alla Internetanvändare stött på. Sidan du efterfrågade finns inte. Det kan bero på flera olika saker. Tycker du att sidan borde finnas?

Använder du CCM: kontrollera att sidan är publicerad.

Använder du annan metod för att administrera webplatsen: kontrollera att sidan finns där den ska finnas. Troligtvis ligger sidan i fel "katalog" eller liknande. Möjligtvis kan det vara fel rättigheter som gör att webservern av någon anledning inte får visa filen. En titt i loggfiler eller motsvarande ger troligen förklaringen direkt.

 

- 405, Method Not Allowed. Den förfrågan du försökte skicka till webservern tilläts inte. Troligen är det någonting som är felkonfigurerat någonstans. En vända felsökning ordineras.

 

- 500, Server Error eller Internal Server Error. Någonting gick riktigt snett. Kan tyda på ett allvarligt fel som behöver åtgärdas i er websida. Använder ni CCM: kontakta vår support direkt för snabb felsökning. Det kan vara en inställning i en CCM-mall som är felaktig.

 

- 501, Not Implemented. Det du försöker göra, går inte att göra. Det finns helt enkelt inte stöd för den funktion eller teknik som du försöker använda. Möjligen kan detta bero på ett konfigurationsfel. Det kan bero på ett rättighetsproblem men det kan även bero på att en funktion inte fungerar som den ska eller att systemunderhåll utförs precis i det ögonblick du skickade din förfrågan. Utför ni inte några uppdateringar och fungerar allt som det ska: kontakta support så hjälper vi er.

 

- 502, Bad Gateway. Detta vill man helst slippa se. En lastbalanserare kan ha stött på ett problem. Ladda om sidan direkt, kvarstår felet kan det vara en god idé att felsöka. Kontakta gärna vår support så hjälper vi till.

 

- 503, Service Unavailable. I regel ett tillfälligt fel. Den resurs du efterfrågar kunde inte nås precis just nu. I felmeddelandet står i regel en mer utförlig text som kan komma från en lastbalanserare eller från ett backend-system med innehåll (från tex CCM).

Använder ni CCM, prova att logga in för att administrera er sida. Kontrollera att förstasidan är publicerad.

Använder ni någon av våra serverhostingtjänster: prova att logga in på vårt "control center" och se status på er tjänst.

Det kan vara så att en tjänst startades om precis i det ögonblick du provade att skicka din förfrågan. Prova igen efter någon sekund, fungerar allt så kan det ha varit någon komponent som fått "hicka". Kontakta support för mer information.

Använder ni serverhosting och administrerar ert system själva helt eller delvis: i loggfilerna kan det finnas mer information om vad som hände, troligtvis är det någon inställning som kan behöva justeras, kontakta vår support för mer information och hjälp att hitta rätt konfiguration för er webtjänst.

 

504, Gateway timeout. Använder ni en lastbalanserad tjänst är detta något man aldrig vill se. Det kan vara så att alla frontendsystem som är tillgängliga upplever problem samtidigt. Eller att ett backend-system drabbats av ett problem, kanske ett långvarigt sådant. Omedelbar felsökning rekommenderas. Om du desperat letar efter ett problem på er dedikerade server eller virtuella server kan du prova att istället för att famla i mörkret:

 - Starta om webservern (ej hela servern utan själva tjänsten som körs på servern).

 - Används flera olika webserver-mjukvaror? Starta om den som har hand om själva innehållet (typiskt: CCM, tomcat, en ruby-applikation, passenger, apache, jboss, erlang osv och inte exempelvis: nginx, en apache-proxy eller liknande).

 - Kontrollera loggar. Kontrollera att alla tjänster körs.

 - Kontrollera att ni har ordentlgit med systemresurser. Jobbar processor för fullt (med vad?)? Det allra troligaste är att ni har slut på RAM-minne. Särskilt java behöver mycket RAM. Är minnet slut ordinerar vi två olika kurer:

1. Beställ till mer RAM-minne av oss. Gärna rejält med RAM, ta i i överkant om det går - detta är den i särklass mest kostnadseffektiva metoden för att förbättra prestandan på er server.

2. Starta om de processer som behöver mycket minne. Starta därefter om eventuella processer som används "före" dessa, tex: kör ni en backend i ruby eller tomcat och en frontend i apache: starta först om backenden och vänta några sekunder innan ni därefter startar om frontenden. Använder ni lastbalansering/proxy? Gå igenom varje frontend för sig och verifiera att de har rätt information, troligtvis behöver de uppdateras. Detta kan man göra med wget medan man felsöker vidare.

 

Samtliga ovanstående felkoder är vanligt förekommande på Internet (det finns fler, har du stött på ett konstigt fel som du inte hittar ovan: kontakta vår support) och har gemensamt att du kommer fram till en webserver på något vis. Kanske inte rätt webserver, kanske inte den du förväntat dig och den server du når kanske inte gör det den "borde" eller "skulle" och behöver åtgärdas men du kan utgå ifrån att om du ser något av ovanstående fel så har din dator lyckats göra en uppkoppling mot någon annan server.

Det kan dock vara så att denna server i själva verket är en lokal proxy-server på ert nätverk eller hos er Internetleverantör, något som kan vara bra att ha i bakhuvudet när man felsöker.

Det är en god idé att prova från två eller flera olika "håll" när man letar efter fel i tex en serverkonfiguration. Fungerar sidan i en mobiltelefon men inte i er stationära dator? Det är inte omöjligt att ni har olika Internetleverantörer och att felet i själva verket ligger hos Internetoperatören som datorn ansluts via och inte i datorn, antivirus, brandväggar och nätverk eller liknande.

Vi på compartment ABs NOC har tillgång till ett nätverk av massvis av olika "mät-servrar" som finns utspridda i hela världen och ansluts via massvis av olika Internetoperatörer. Vi kan hjälpa er att felsöka ett problem och se hur användarupplevelsen är från exempelvis olika städer i Sydamerika, Australien, eller Asien. Kanske är det ett lokalt problem i Paris som gör att trafik som passerar den vägen inte når er. Vissa fel går att åtgärda och andra inte men det är bra att förstå vad som händer så att ni kan ge rätt support till era slutkunder, användare och medarbetare.

Taggar: 401, 402, 403, 404, 405, 500, 501, 502, 503, 504, error, fel
Senast uppdaterad:
2013-06-26 11:49
Av: :
compartment AB
Ny version:
1.0
Resultat av röstning:0 (0 röster)

Du kan inte kommentera den här frågan

Chuck Norris has counted to infinity. Twice.

bannerbyte.eu