Min hemsida fungerar inte vad har hänt?


Ett tillfälligt eller plötsligt "fel" på en hemsida kan ha flera olika orsaker, flera av dessa kräver åtgärd från dig.

Här är några vanliga problem som kan inträffa:

  • Din dator eller motsvarande är ej längre ansluten till Internet eller ett nätverk. Du kan börja med att prova: kontrollera kablar, routrar, brandväggar, trådlösa accesspunkter, prova att förnya din lokala IP-adress via DHCP, verifiera att din dator har en IP-adress, testa att surfa till andra webplatser som tex http://www.compartment.se/whoami

    Kommer du inte alls ut på Internet så har du hittat förklaringen, du kommer inte kunna nå er webplats förrän problemet är åtgärdat. Kan du ej hitta problemet: felanmäl till er nätverkstekniker, IT-avdelning eller Internetoperatör eller motsvarande. Vi på compartment kan EJ hjälpa er att åtgärda detta fel, dvs det är ingenting fel på tjänsten hos oss. Tecknar ni ett IT-supportavtal kan vi dock hjälpa er att sköta felanmälan och åtgärder för att få igång er anslutning. IT-supportavtal är en tilläggstjänst som du kan beställa direkt via vår websida.
  • Din dators (eller motsvarande) Internetanslutning eller nätverksanslutning fungerar mindre bra. Använder ni exempelvis mobiltelefon eller mobilt bredband och har dålig täckning? Kanske är det utrustning som krånglar, sladdar som glappar eller långt till den trådlösa accesspunkten? Kontrollera att allt är anslutet på rätt sätt, att rätt sorts kablar används osv. Kan ni inte hitta problemet, prova att felanmäla till Internetoperatören eller om ni har ett IT-supportavtal hos oss kan vi hjälpa er med detta.
  • Du kommer ej ut på Internet eller kan ej nå delar av Internet. Ett fel hos er Internetleverantör eller centralt fel ute på Internet kan orsaka att det hos er upplevs som om hela Internet eller delar av Internet ej längre är nåbart. Typiska "symptom" på detta är att "ingenting händer", allt står bara och "tuggar" och efter en tid får ni meddelanden av typen "Time out".
    Att kontrollera innan ni felanmäler till er Internetleverantör: fungerar allt som det ska i ert nätverk? Ett lokalt fel i ert eget nätverk kan orsaka liknande problem.
    Då felet ej ligger hos oss på compartment kan vi enbart hjälpa er om ni tecknat ett IT-supportavtal hos oss.
  • Underhållsarbete hos compartment. Ibland måste vi utföra underhåll i vårt nät på ett sådant sätt att det kan påverka driften för vissa tjänster. Dessa arbeten aviseras alltid i förväg på vår websida. Har du blivit kontaktad av oss med särskild information i samband med ett underhållsarbete så kan särskilda saker gälla enbart er och eventuell information på vår websida kanske ej stämmer 100% korrekt på just er tjänst. Kontakta alltid oss i så god tid som möjligt i förväg och ställ eventuella frågor som ni har - det är inte omöjligt att vi kan anpassa arbetet efter era önskemål, tex förlägga ett underhållsarbete till söndag morgon istället för lördag morgon osv.
    På vår websida kan du alltid se aktuell driftinformation, eventuella planerade arbeten och eventuella oplanerade arbeten (driftstörningar).
    Du kan alltid felanmäla och kontakta vår support via vår webplats och du kan även läsa mer om hjälptexter, svar på vanliga frågor och få tips och förmånliga erbjudanden.
    Håll därför ett öga på vår webplats, både på "nyheter" och vad som händer under rubriken "support" - det lönar sig och ni slipper drabbas av problem i onödan.

    Dygnet runt kan ni även kontakta vår jour, göra en felanmälan eller lägga en expressorder.
  • Fel "pekare" i DNS. Detta fel kan ibland vara svårt att hitta för en användare och kräver viss kunskap om hur Internet fungerar för att man ska kunna identifiera "felet".

    Alla domänadresser delegeras till en DNS-operatör. Detta är en förutsättning för att Internet ska fungera. Denna delegering kan du kontrollera hos registraren eller via vår websida, kontakta vår support om du tycker det är svårt och krångligt.

    Även om delegeringen visar sig vara korrekt för domänadressen så kan det vara en pekare i DNS som är felaktig. Man använder exempelvis pekare för att tala om för alla e-postservrar ute på Internet till vilka e-postservrar de ska leverera inkommande e-post till er, på samma sätt talar man i DNS om för alla Internetleverantörer i världen hur deras kunder ska kunna nå en särskild websida eller annan tjänst som finns kopplad till domänadressen.

    Dessa pekare kan man kontrollera via ett verktyg på vår websida men utan förkunskaper är det svårt att tyda resultatet, enklast är att kontakta vår support så hjälper vi dig.

    Ta alltid hjälp från oss när du ska flytta ett domännamn på Internet. Om en flytt inte görs på rätt sätt så kommer driftstörningar att inträffa, i värsta fall kan man hamna  i ett "limbo"-liknande läge där det blir omständigt och tar tid att rätta till problemet. Riskera inte att drabbas av problem utan se till att jobbet blir ordentligt utfört av någon som kan Internet.

När du gör en felkontroll är det en god idé att ta en titt på vår websida och läsa mer under driftstatus, ser du en gul "lampa" betyder det att det inte är någonting allvarligt men att vi är uppmärksamma på någonting, tex ovanligt hög belastning i ett system. Men tack vare att alla system har "backup"-system som de jobbar tillsammans med så innebär detta inte någonting allvarligt för dig som slutkund eller användare.

Först när en röd lampa lyser är det någonting som verkligen är allvarligt fel, men även här har vi så många olika backup-system så om vi tex stänger ned en hel nod i vårt nät för systemunderhåll så slussas trafik vidare till en annan nod så det är även här ovanligt att det faktiskt är någonting som ni märker av. I vissa fall kan det dock just i fallet web-trafik vara så att en driftstörning (oplanerad händelse) på raden för webtjänster faktiskt kan innebära att kunder drabbas av problem.

Har felet nyligen inträffat så kanske det inte ännu hunnit dyka upp information på våra websidor, i annat fall lägger vi upp information så snart vi hinner när vi får kännedom om ett avbrott, kom tillbaks till sidan lite senare och ladda om den och se om vi beskrivit vad som hänt, när det förväntas vara klart och om det är någonting du kan göra själv för att slippa drabbas av problemet.

Kontakta alltid vår felanmälan om du vill felanmäla din tjänst. Kanske är felet bara knutet till just er domän, tjänst eller liknande och vi behöver få kännedom om problemet från er!

 

En bra start, förutsatt att ni kommer ut på Internet, är att börja med detta:

1. http://compartment.se/whoami

 

2. kommer du ut på Internet så går du till vår rubrik "support" på vår webplats, compartment.se, och där kan du läsa mer och navigera vidare till andra resurser.

Senast uppdaterad:
2013-06-26 12:39
Av: :
compartment AB
Ny version:
1.0
Resultat av röstning:0 (0 röster)

Du kan inte kommentera den här frågan

Chuck Norris has counted to infinity. Twice.

bannerbyte.eu