Vad ska man tänka på inför publicering av en ny webplats?


Läs gärna även den här artikeln på vår webplats som ger er bra tips och råd.

Använder ni ett webpubliceringsverktyg så kan ni behöva bearbeta mall-sidor för att rätta till fel i koden som kan ställa till problem och även för att kunna använda så kallad sökmotoroptimering. Gör en kontroll (eller be oss göra en kontroll) av såväl "osynliga" fel som andra fel som kan uppträda i olika typer av webläsare. Trasiga länkar är även viktigt att rätta till.

Använder ni däremot webpubliceringsverktyget CCM så är det enkelt att göra den grundläggande sökmotoroptimeringen själv. Det har ingått i CCM sedan snart tio år i skrivande stund och vi kan ärligt talat inte förstå varför våra konkurrenter fortfarande inte rättat till detta i sina system. Men som CCM-kund behöver ni bara tacka och ta emot. Tänk på att lägga in titel, beskrivningstext, nyckelord och rubriker på ALLA sidor som ni publicerar.

Gör det till en rutin. I samband med att ni trycker på publiceringsknappen så gör ni en extra kontroll. Släpp inte ut sidor som saknar bra rubriker, titel, beskrivningstext, nyckelord och de andra egenskaper som ni valt för era CCM-mallsidor.

 

Image & ustrålning är inte allt

Även text och bild är såklart oerhört viktigt och dessa måste gås igenom. Gärna flera gånger och av olika personer. Köper ni in bildmaterial via oss så får ni material av jämn och hög kvalitet - blanda inte upp detta med muggiga bilder tagna med mobilkamera, det kan förstöra helhetsintrycket. Bättre då att lägga några hundralappar på ännu en professionell bild och hålla ett stilrent och snytt ansikte utåt mot era kunder. En bild säger som bekant mer än tusen ord och det är visserligen uttjatat som gatan men det stämmer.

Rörlig media, filmer, youtube-klipp mm är också viktigt att tänka på hur man använder. Dessa tar fokus direkt för besökaren. Kanske ska ni avstå från rörliga bilder på er webplats? Det kanske är bra information i filmklippet ni tänkt lägga på produktsidan men det kanske faktiskt får motsatt effekt och minskar försäljningen?

Tänk till, prova men var beredda på att utvärdera och ändra - i värsta fall ganska mycket - inom någon vecka efter publiceringen.

När vi ändå är inne på detta ämne, varför inte fråga era beskare och stamkunder vad de tycker. Kanske kan ni organisera en tävling eller liknande för att få många svar från era kunder. Säger många samma sak? Ofta får man de allra bästa och mest värdefulla tipsen från kunderna och användarna. Hur många timmar era och våra experter lagt på arbetet med er nya webplats så är det ju ändå kunderna, besökarna, stamkunderna, användarna som faktiskt VET hur de uppfattar webplatsen. Webplatsen är till för dem, glöm inte det.

 

E-handel

Kör ni e-handel via er webplats / webshop så måste givetvis alla de funktioner som styr beställning, köp, eventuella manuella rutiner mm testköras ordentligt inför lansering. Gå igenom hela kedjan, annonsering, marknadsföring, besök, köp, order, leverans osv. Det finns säkerligen funktioner som ligger utanför er webshop som också måste gås igenom. Se det som en helhet, en kedja av händelser som era kunder går igenom. Följ hela kedjan. Vad händer om något går fel under resans gång. Justera, testa om.

 

Copy

Har ni en eller flera certificerade webmasters (om inte, överväg att gå en kurs hos oss och få åtminstone en medarbetare på er webredaktion certifierad) så kan dessa göra grundjobbet och läsa korrektur åt varandra. Be gärna en kollega dubbelkolla viktiga saker ändå, det är lätt hänt att tex en särskrivning slipper igenom. Är ni ovana vid copywriting kan ni även överväga att lägga ut detta helt till någon av våra webdesigners så hjälper vi er och prestenterar ett färdigt förslag - ni sparar tid och får ett bra resultat.

 

Internetmarknadsföring

Marknadsföring och uppföljning är också mycket viktigt. Här erbjuder vi ett flertal olika tjänster och konsultuppdrag som kan underlätta för er. Tag gärna kontakt med en säljare hos och berätta mer om vad ni hade tänkt er!

Jobbar ni med Internetmarknadsföring idag så är det nu extra viktigt att lägga lite extra fokus på detta arbete. Glöm inte att utvärdera med besökstatistik. Har ni inte en strategi kring ert Internetmarknadsföringsarbete så erbjuder vi hjälp även med detta.

Viktigt att tänka på vid annonsering: håll ett öga på er besökstatistik och kontrollera att allt ser ut att fungera som det ska - om inte, tag kontakt med annonssäljaren omedelbart! Det finns en risk att någonting är felkonfigurerat. När vi hjälper våra kunder med Internetmarknadsföring ingår självklart denna service i paketet.

 

Följ oss i sociala medier och håll ett öga på vår webplats, vi publicerar löpande artiklar med tips och råd. Exempelvis i vår facebook-grupp för CCM-användare kan du får tips och på vårt forum kan du även fråga andra hur de gjort.

 

Lycka till med lanseringen av er nya webplats!

Taggar: design, e-handel, hemsida, marknadsföring, publicering, sem, seo, web, webb, webbdesign, webbplats, webdesign, webplats, webshop
Senast uppdaterad:
2013-08-29 11:51
Av: :
compartment AB
Ny version:
1.0
Resultat av röstning:0 (0 röster)

Du kan inte kommentera den här frågan

Chuck Norris has counted to infinity. Twice.

bannerbyte.eu