Vanliga misstag vid framtagning av nya webbplatser och webbaserade verktyg.


Många som går in i webbutvecklingsprojekt förstår inte riktigt att de gör just det. Går in i ett webbutvecklingsprojekt.

 

Med över 20 års erfarenhet av att jobba i framkant inom webbutveckling vet vi vad som i princip alltid går fel och det är enkelt att förebygga dyra, tidskrävande misstag.

 

1. Ska du göra jobbet själv för att spara tid/pengar/annat?

Nej. Det är i regel den dummaste idén.

Det kan framstå som ett alternativ att låta bosse på marknadsavdelningen som ju har ett fritidsintresse av php-programmering att göra jobbet. Det blir aldrig bra. Bosse slutar. Bosse får inte rätt mottagande internt osv osv. Det finns minst en miljon anledningar till att inte göra det själv och de viktigaste är att det alltid blir bättre att anlita någon med erfarenhet av just webutveckling.

Det finns så många olika dolda misstag som väntar på att göras och som experter som vi på comprtment HAR gjort massor av gånger - därför kommer vi inte göra dem igen. Vi vet vad som fungerar för andra, vad som floppat och med vår erfarenhet kan vi effektivt och till en låg kostnad rådge er. Självfallet lyssnar vi på er och tar in vad som är unikt för just er. Minst lika bra som Bosse på marknadsavdelningen. Vi vill gärna att Bosse är med i den grupp av personer hos er som vi dagligen har kontakt med under arbetet och utan tvekan kommer Bosse fylla en viktig funktion. Resultatet kommer bli mycket bättre tack vare att han är involverad men även tackvare att han inte behöver axla hela manteln själv.

 

2. Ska ni sköta driften själva för att spara pengar eller någon annan anledning.

Samma sak här: gör det inte!

Vi tar det igen: gör det verkligen, verkligen inte!

Att vara operatör. Att ha ansvar mot Internet, användare, hela världen, myndigheter. Att sköta support. Är det verkligen er kärnverksamhet? Ska ni lägga tid, kompetens, personalresurser och ekonomi på att bygga upp en hel driftsektion internt?

När det finns företag som vi på compartment som inte sysslar med något annat 24 timmar om dygnet. Vi säkerhetskopierar, säkerhetsuppdaterar, övervakar attacker mot era system i realtid.

Att sköta drift för IT-system är nästan ännu värre (lika illa i alla fall) som att bygga IT-systemen själva i punkten ovan.

Det kommer tveklöst sinka er, kosta pengar och sänka kvaliteten för era interna användare och berörda externa parter. Risken är även stor att ni hamnar i olika juridiska situationer som är svåra att hantera. Underliggande infrastruktur är dyr och kräver underhåll.

på compartment har vi synergieffekter och jobbar ständigt med att förbättra vårt nät, något som krävs dagligen. Attacker sker tusentals gånger per timme en vanlig arbetsdag.

Det är vår vardag. Vad vi är experter på.

Att lägga IT-driften på oss är i själva verket inte bara en kostnadsbesparing (och borde inte ses som en sådan även om det kommer att sänka era kostnader) utan nödvändigt för att säkerställa funktion överhuvudtaget.

 

3. Kravspec.

Många har ingen aning om vad en kravspec egentligen är. Det är inget farligt eller konstigt.

 

Många som tror att de inser vad en kravspec är försöker upprätta den perfekta kravspecen och börjar bygga ett system som är ofelbart och perfekt i alla avsenden. Att bygga sådana system är ett projekt som aldrig tar slut, som tar många vändningar, kostar alla pengar som någonsin kommer att existera i bolaget och slutar med att projektet läggs ned efter fem år. Förhoppningsvis långt tidigare.

Att bygga komplexa IT-system är inte enkelt men om man börjar enkelt. Låter arbetet vara iterativt, dvs man tar det i etapper. Involverar användare. Släpper uppdateringar (tänk spotify som är ett lysande exempel - vissa versioner HAR buggar men de rättas snabbt och få användare märker det, deras connect-funktion var ett bra exempel på detta). Hanterat på rätt sätt är iterativt arbete det bästa.

Internet förändras. Användarnas förutsättningar förändras. Att vara snabb, effektiv och släppa små uppdateringar ofta är i de allra flesta typer av projekt idag det enda realistiska sättet att jobba.

Det är tveklöst det mest kostnadseffektiva sättet om du inte har ett projekt där du på förhand känner till exakt alla parametrar och vet att ingenting, inte ens omvärlden kan förändras under tiden arbetet utförs.

4. Testa och testa ofta.

Vi gillar testreleaser. Genom att testa ofta och på olika sätt upptäcks både fel som kan uppkomma men framförallt får man in användarnas ideer och tips. Ofta har slutanvändaren de idéer som ingen annan i projektet kunde komma på i planeringsstadiet - involvera dem och dra nytta av deras kompetens. Underskatta inte Bosse på marknadsavdelningen!

En bra testperiod med ett snabbt och effektivt testarbete kommer att generera tilläggsfunktioner och ändringar som behöver utföras. Det är realistiskt att ta höjd (även på budget-nivå) för de ändringar och tillägg som kommer att tillkomma. Alltid.

Ett projekt som saknar tillägg är avslutat i förtid och man har prioriterat bort funktioner som man egentligen ville ha. Ta höjd för detta från början. Det är inget konsigt. Webutvekcling fungerar inte som andra hantverksyrken som tex målning där en vägg som ska målas gul tar x antal timmar. Inom web-världen kanske det börjar med en vägg som ska målas gul men slutar med att väggar inte finns längre för någon uppfann smartphones och nu ska vi bygga en mobilapp för surfplattor.

Webutveckling, precis som all annan marknadsföring när den görs på rätt sätt är ett ständigt pågående arbete och det ska tillföra. Det är inte bara en kostnad utan det är både en stödfunktion, en marknadsföringsfunktion och en säljfunktion.

5. Våga satsa

Välj inte dåliga, billiga lösningar. Man får den kvalitet man betalar för. Det finns massor av kostnadsfria system på marknaden idag. Det är av den anledningen vi tagit fram vårt CMS: CCM - compartment Content Management system. Det är inte gratis som många andra CMS är (vid första anblick, kostnaderna döljer sig i andra poster) och det är jättebra för er att det inte är kostnadsfritt. Ni får den kvalitet ni betalar för och vi vågar påstå att CCM är det bästa, mest effektiva, säkra, användarvänliga och kostnadseffektiva valet ni kan göra.

Tror ni inte på oss vill vi jättegärna träffa er ändå och höra varför. Vi har gott kaffe!

Vi ses!

 

 

Lär dig mer om webutveckling och webdesign

Lär dig mer om serverplattformar och olika typer av hostingtjänster för robust webbdrift

Taggar: webdesign
Senast uppdaterad:
2015-05-22 19:30
Av: :
compartment AB
Ny version:
1.1
Resultat av röstning:0 (0 röster)

Du kan inte kommentera den här frågan

Chuck Norris has counted to infinity. Twice.

bannerbyte.eu