Bandbredd och dimensionering av spelservrar


De många olika datorspelen som går att köra på någon av våra serverhosting-plattformer fungerar på lite olika sätt men generellt är det några parametrar som påverkar hur er server behöver "se ut" för att ert spel ska fungera så bra som möjligt:

 - Bandbredd på klientsidan, dvs när era användare ansluter kan en viss mängd bandbredd behövas för att tex ladda kartor och annat men även för att överföra data mellan spelservern och de olika spelarna. Ju högre bandbredd användarna har desto bättre.

 - Bandbredd på serversidan, vi hjälper er gärna att mäta och justera bandbredd på serversidan. Vill ni hålla kostnaden nere kan man låta laddtider för tex kartor ta lite längre tid om det räcker med en lägre bandbredd till er server för själva "spelandet" (när kartorna har laddat klart). Ni kontaktar vår kundservice för att få hjälp att "mäta" och "trimma in" egenskaper för er server. Vi är gärna med i realtid över telefon när ni utför ett lasttest.

 - Systemegenskaper på serversidan. Antalet processorer, Minne och lagringsutrymme i er server gör att ert spel flyter på bättre, att fler kan spela samtidigt. Använder ni en lastbalanserad miljö kan man även ställa in egenskaper i lastbalanserarna, det finns även en mängd andra systemegenskaper som vi kan hjälpa er att uppgradera för att hitta den "systemdesign" som passar bäst för ert spel. Ta hjälp av vår kundservice så hjälper vi er.

 - Antalet servrar. Vi hjälper er att hitta en modell där ni har rätt belastning fördelat på en eller flera system, det är även möjligt att låta flera olika fysiska system "jobba tillsammans" i ett distribuerat system för att få ökad datakraft mm.

 

Generellt är det som mest processorintensivt på serversidan när tex nya kartor ska genereras, många spel är designade att kräva / jobba mestadels mot minnet i servern när spelet "bara ska spelas", detta för att det går så mycket snabbare.

Kan man justera inställningar för att växla mellan TCP eller UDP så är det generellt sett också bättre att använda UDP om den möjligheten finns.

 

Val av operativsystem. Vi rekommenderar BSD-Unix eller Linux för de flesta spelservrarna, i regel är detta snabbare, billigare, erbjuder er bättre prestanda, högre säkerhet och färre avbrott för tex systemunderhåll krävs.

Senast uppdaterad:
2014-07-10 14:43
Av: :
compartment AB
Ny version:
1.0
Resultat av röstning:0 (0 röster)

Du kan inte kommentera den här frågan

Chuck Norris has counted to infinity. Twice.

bannerbyte.eu