Oönskad epost? Skräppost? Hur abuse-anmäler man


Ibland får man oönskad e-post. Så kallad spam kan vara besvärande och många mailfilter är inställda för att inte riskera filtrera bort riktig e-post och då är risken något högre att även spam slinker igenom.

 

Vad ska man då göra? Man ska undvika att öppna, ladda in bilder eller svara på e-post som är spam. Det kan finnas virus, trojaner eller andra bifogade filer som en spammare försöker fådig att öppna eller på annat sätt, tex genom material som laddas in i HTML-mail, se om adressen är aktiv och om deras skräppost nått fram till en riktig mottagare.

Det man däremot bör göra är att abuse-anmäla spammaren så att Internet blir mindre nedskräpat av spammare - om alla tar sitt ansvar och anmäler spammare blir det jobbigare och svårare för spammare att använda e-post på detta vis.

 

Alla e-posttjänster måste nämligen ha spam-filtrering (kallas ibland antispam eller mailfiltrering) och dessa filter behöver ständigt uppdateras, får man inte information om vilka spam som slinker igenom kan de därför heller ej blockeras. Använder ni egna funktioner för mailfiltrering i er e-postklient eller via webmail så kan man såklart uppdatera dessa men bäst är att även uppdatera de stora "riktiga" mailfiltrena som skyddar e-posten initialt på Internet. Hos oss sker detta i många olika stora lastbalanserade mailfilter-servrar.

 

 

Om ni själva hanterar  era mailfilter, tex i tjänsten eget mailfilter, så kan ni uppdatera reglerna för hur mail ska blockeras. I annat fall, om ni använder tex delat mailfilter så meddelar ni abuse-avdelningen.

 

Alla kan kontakta abuse-avdelningen för den Internetoperatör som skräppost originerar från. Tex om en kund hos oss skulle skicka skräppost så kan en mottagare nå vår abuse-avdelning och framföra ett klagomål. På samma vis kan våra kunder kontakta alla andra epostavsändares abuse-funktion direkt. Man behöver alltid ge dem fullständig information om e-post headern, som man får fram från e-postklienten i datorn eller i webbmailen. Tyvärr har flera epostklienter för tablets, telefoner och plattor av outgrundling tagit bort möjligheten att läsa e-postheadern (som ibland kallas källa eller source på engelska) vilket är olyckligt. I e-postheadern kan du nämligen - och bara här - se hur mailet färdats på Internet, om det kommer från den avsändare som det framstår komma ifrån och framför allt underlag för att kunna ta reda på vem man ska klga till. Således: har du ett oönskat mail i din telefon kan du behöva logga in på webbmailen. Det går såklart att logga in på vår webbmail från telefoner och andra enheter men en dator är också enkelt. Med tjänster som tex Spamcop (som går att integrera i många e-postklienter, bland annat vår webbmail) så kan du automatisera abuse-anmälningarna något vilket sparar tid

 

Du som kund till oss kan även vända dig till vår abuse-avdelning så kan vi hjälpa dig med hur du ska framföra ditt klagomål till en Internetoperatör.

 

Alla e-postleverantörer i hela världen och på hela Internet har alltid en abuse-funktion som använder e-postadressen: abuse@ <domännamn>.

 

Taggar: e-post, epost, spam
Senast uppdaterad:
2016-11-23 17:13
Av: :
compartment AB
Ny version:
1.0
Resultat av röstning:0 (0 röster)

Du kan inte kommentera den här frågan

Chuck Norris has counted to infinity. Twice.

Inlägg i den här kategorin

Taggar


bannerbyte.eu