E-postinställningar för smartphone, Android, iPhone, etc


Många hör av sig till oss med frågor kring hur de ska ställa in e-post i sin iPhone, egentligen "helt i onödan". Det är mycket enkelt i 99% av fallen och det fungerar precis på samma sätt som i vilket e-postprogram som helst.

Även för Android-telefoner och egentligen även surfplattor eller vilken plattform eller e-postklient som du än använder så är precis samma inställningar som du ska använda.

 

1. Du behöver din abonnemangsbekräftelse med inloggningsuppgifter som ni fick från er i samband med att er tjänst aktiverades hos oss.

Lade ni till e-post vid ett senare tillfälle eller om ni har begärt ändringar i e-posttjänsten så är det möjligt att ni fått kompletterande inloggningsuppgifter från oss vid ett eller flera senare tillfällen.

Saknar ni inloggningsuppgifterna från oss så kan ni kontakta vår kundservice och be oss skicka ut dem på nytt till er kontaktperson. I regel upphör de gamla lösenorden att gälla i och med detta.

 

2. I den e-postklient du önskar använda, tex "Mail" i din Android eller iPhone så behöver du välja vilken typ av e-postkonto du vill ställa in.

Vi rekommenderar alltid imap i första hand. Detta är för de allra flesta ett bättre alternativ än exempelvis POP3. POP3 rekommenderar vi egentligen inte i något sammanhang, oavsett vilken typ av e-postklient ni använder. Men föredrar du POP3 av någon anledning så går det självklart utmärkt att använda även denna metod för att hämta e-post. Tänk på att POP3 är konstruerat så att all e-post i inkorgen hämtas varje gång man loggar in, man kan bara vara en person/klient/dator/telefon inloggad åt gången och att inkorgen töms varje gång man loggar in.

 

Använder du med andra ord både en dator och en telefon så är det i regel en mycket god idé att använda IMAP på *samtliga* enhter. I annat fall kanske din dator loggar in via POP3, låser brevlådan och tömmer brevlådan och när din telefon loggar in så finns inga e-mail att hämta - de ligger på hårddisken på datorn.

 

3. Du behöver ställa in inkommande e-post (IMAP) och utgående e-post (SMTP), precis som på vilket e-postprogram som helst. Har du tex ställt in ditt e-postkonto i datorn tidigare, snegla på konfigurationen där om ditt e-postprogram i telefonen verkar krångligt. Ha dokumentationen från oss tillgänglig.

Tänk på att såväl inkommande som utgående e-post kräver inloggning, dvs så kallad "autenticering". Skickar du utgående e-post via en annan SMTP-server än vår tjänst så ska du naturligtvis ställa in egenskaper som SMTP-servernamn, eventuellt användarnamn och lösenord, portar osv enligt de uppgifter som ni fått från den e-postleverantören. Använder ni tex Telia som mobiloperatör och väljer att skicka e-post via Telias SMTP-tjänst så är det deras inställningar som gäller för SMTP. IMAP-inställningarna (eller POP3-inställningarna om ni valt detta), dvs inställningarna för att hämta e-post är dock de som står angivna på bekräftelsen ni fått från oss.

 

Typiskt är det dessa inställningar ni behöver:

 - SMTP-servernamn (utgående epostserver, tex mailgateway4.compartment.se).

 - Användarnamn och lösenord för SMTP-servern.

- Servernamn för inkommande e-post (tex m1.845.compartment.se).

- Användarnamn och lösenord för den inkommande e-postservern.

 

Ni behöver typiskt även välja port, tex port 2525 för utgående e-post (SMTP) och port 143 för IMAP (eller 110 för POP3).

Ni behöver inte spara något certifikat, använda TLS/SSL eller liknande.

Då olika e-postklienter ser ut och fungerar lite olika kan inställningarna och de alternativ ni behöver ställa in variera lite i olika mobiltelefoner och olika versioner. I vissa e-postprogram saknas vissa funktioner, tex äldre iPhone-telefoner klarar inte av att ändra port för utgående e-post så om ni drabbats av att er Internetleverantör blockerar vissa portar för er så är ni hänvisade att skicka e-post via mobiloperatörens tjänst för utgående e-post och att alltid ansluta mobiltelefonen via mobildata och inte tex trådlösa nätverk. Mer information om detta nedan.

Då det finns många tusentals e-postprogram ute på Internet och då dessa ständigt uppdateras så har vi inte någon möjlighet att ge detaljerad information för alla dessa program utan hänvisar till våra IT-supportavtal för eventuella följdfrågor.

 

Tänk på att din telefon behöver skicka datatrafik för att hämta e-post. Ansluter du via mobildata/er mobiloperatör så kan extra avgifter tillkomma för datatrafik. Särskilt om man är ute och reser kan så kallad dataroaming innebära en avsevärd kostnad. Kontakta er/era Internetleverantörer/mobiloperatörer för mer information.

Att stänga av mobildata och "bara" ansluta via WLAN, dvs trådlös nätverksanslutning på telefonen när/om detta finns tillgängligt är i regel ett bra sätt att undvika kostnader för datatrafik. Det går även att uppnå betydligt högre hastigheter på detta sätt.

 

 

Använder du "bara" din mobiltelefon för att "dela" Internetanslutning till din dator så behöver du såklart inte ställa in någonting för e-post i din telefon utan då är det i den/de enheter (tex en bärbar dator) som du använder för att surfa ut på Internet via telefonen med som du ska ställa in ett epostprogram för att hämta/skicka e-post.

 

OBS. Tänk på att vissa Internetleverantörer, helt i strid med gällande Internetstandarder, blockerar utgående trafik till port 25, dvs ni kan uppleva problem att skicka e-post. Om ni inte orkar felanmäla detta till er Internetleverantör/mobiloperatör och/eller PTS så är en enkel "work around" att istället skicka utgående e-post via vår SMTP-tjänst på port 2525. Se den dokumentation vi skickade till er i samband med att e-posttjänsten aktiverades för mer information och läs gärna mer på vår supportsida. Vi rekommenderar alltid att man anmäler till PTS (Post & TeleStyrelsen) om en så kallad Internetleverantör bryter mot Internetstandarder och förhindrar frikonkurrens och orsakar kostsamma problem för er (och oss!) genom att i tysthet blockera vissa portar på Internet.

Vi kan hjälpa er att framföra ert klagomål till PTS om ni inte vill lägga tid på detta. Då det ställer till kostsamma problem för såväl oss och våra kunder så bjuder vi på denna service då det på lång sikt gynnar alla om fri konkurrens tillåts inte bara inom EU utan på hela Internet, om man inte kan lita på sin Internetaccess blir det väldigt svårt för Internetanvändare att felsöka eller ens förstå "var" ett problem uppstår, som i de här fallen när Internetpaketen faktiskt bara tyst "droppas" av tex en mobiloperatör - det går inte att förstå om det är ett fel hos klienten eller servern eller båda men man utgår i regel från att det åtminstone är nåondera - i själva verket är det varken ett fel hos er eller hos oss utan att paketen stoppas på vägen på ett sådant sätt att det ej går att "se" varför eller ens var. Kontakta gärna vår kundservice för mer information och rådgivning om ni tror att ni drabbats av detta problem.

Taggar: 110, 143, 25, 2525, 587, androig, användarnamn, autenticering, authentication, basic, certifikat, e-mail, e-post, email, epost, imap, inloggning, iphone, klartext, lösenord, mail, mobil, password, phone, plain, pop3, port, smart, smartphone, smtp, spa, ssl, telefon, tls, webmail
Senast uppdaterad:
2013-07-12 16:08
Av: :
compartment AB
Ny version:
1.0
Resultat av röstning: 5 (1 röst)

Du kan inte kommentera den här frågan

Chuck Norris has counted to infinity. Twice.

Inlägg i den här kategorin

Taggar


bannerbyte.eu