Problem med utgående e-post, port 25, SMTP


Då och då stöter vi på kunder som drabbas av att deras Internetleverantör blockerar åtkomst till Internet. Detta är olyckligt och i de flesta fall någonting som PTS, Post & Telestyrelsen gärna vill få information om så kontakta gärna vår kundservice för mer information om detta.

 

Grundproblemet yttrar sig ofta i att det ser ut som om SMTP-server (epostservern som man skickar utgående e-post genom) inte "svarar". Det kan drabba mobiltelefoner när man ansluter via mobilnätet men det kan även drabba vanliga bredbandsanslutningar.

Felet ligger inte hos oss på compartment och det är naturligtvis inte så att våra SMTP-servrar inte svarar på anslutningar från er utan det som har hänt är att er Internetoperatör "tyst" blockerar åtkomst till den "port"* som används när man skickar utgående e-post, SMTP.

 

Prova att byta port från 25 (som är standard) till port 2525 istället. Saknar ni möjlighet att ändra port i det e-postprogram ni använder så är det bara att beklaga. Vi rekommenderar att ni felanmäler till er Internetleverantör att ni inte kan skicka utgående e-post. Hör av er till vår kundservice för mer information*.

 

Port 2525 är såklart inte avsedd för att skicka utgående e-post utan genom att byta från standardporten, 25, till port 2525 så "bryter" ni mot Internetstandarderna i er telefon/epostprogram/surfplatta/dator/osv. Det är dock i regel totalt ofarligt och riskfritt att göra så - port 2525 tillhör ett mycket ovanligt "protokoll" på Internet och risken är obefintlig att ni i just samma enhet/dator/telefon/e-postprogram skulle behöva använda just port 2525 till någonting annat. Därför har vi valt att erbjuda denna extra service för våra kunder, helt utan extra kostnad, och med just port 2525 - hittils har vi inte stött på någon som har drabbats av problem med att använda port 2525 under de dryga sex år vi erbjudit denna möjlighet.

 

* På Internet används olika portar för olika saker. Det är viktigt att alla följer de standarder som gäller på Internet. Exempelvis kanske en tillverkare av scanners bygger in en funktion för att kunna skicka scannade dokument via e-post. De kan då "hårdkoda" i sin skanner att port 25 ska användas för utgående e-post. Samma problem har uppstått lite var stans genom åren på Internet och bland annat har vissa versioner av iPhone inte möjlighet att ändra port för utgående e-post utan Apple förutsätter helt enkelt att alla Internetoperatörer och mobiloperatörer följer de standarder som gäller på Internet. Har du en sådan iPhone och ansluter den via en mobiloperatör som blockerar åtkomst till port 25 och förhindrar fri konkurrens på Internet så har ni inget annat val än att använda mobiloperatörens e-posttjänst för att skicka utgående e-post (SMTP). Alternativet är att köpa en annan telefon. Trist och det orsakar både kostnader och besvär för er och för oss - fult och oansvarigt av er mobiloperatör!

 

Att blockera åtkomst till portar på det här sättet är som sagt regelvidrigt och PTS vill gärna fånga in information från användare som drabbats av detta, bland annat då det ställer till problem för tredje part men dessutom förhindrar fri konkurrens - självklart ska ni få använda vilken e-postleverantör ni vill på Internet och det ska kunna gå att nå hela Internet oavsett "var" ni "kopplas" in på Internet! Läs mer på vår supportsida eller kontakta vår support så hjälper vi er!

Taggar: 25, 2525, 587, e-mail, e-post, epost, kontakt, mail, port, portar, protokoll, server, skicka, smtp, svarar ej, svarar inte, timeout, utgående
Senast uppdaterad:
2013-07-12 16:22
Av: :
compartment AB
Ny version:
1.0
Resultat av röstning:0 (0 röster)

Du kan inte kommentera den här frågan

Chuck Norris has counted to infinity. Twice.

bannerbyte.eu