Jag har fått ett mail från en mailfilter-server hos compartment, vad innebär detta? Behöver jag göra någonting?


Våra tjänster är konstruerade på ett robust sätt, för att stå pall för exempelvis stora mängder skräppost som stundtals dröser in i horder (ca 99.9% av all e-posttrafik på Internet är spam).

 

Och utan att gå in på för mycket detaljer här och även eftersom det finns en så bra beskrivning på http://support.compartment.se/ (under hjälptexter) om hur mailfilterering fungerar och varför ett e-mail aldrig kan försvinna osv så hoppar vi rakt på frågan nedan, vill du ha mer information rekommenderar vi presentationen "hur fungerar mailfilterering" som du kan läsa mer om under länkarna på vår supportida.

 

Mailfilter är de system som "skyddar" er e-post. Ett nytt e-mail som anländer måste alltid först passera något av våra många olika mailfilter-servrar. Här kontrolleras bland annat så att meddelandet inte innehåller ett virus eller är spam.

 

Har du fått ett mail från ett av våra mailfilter så kan det bero på flera orsaker;

 

  • Den vanligaste orsaken är att det är skräppost. Men att spammaren är så skicklig på att utforma skräppostmeddelandet så att det är svårt att avgöra till 100% om det verkligen är spam eller om det kan vara ett riktigt e-mail.
    Eftersom vår policy är att aldrig riskera att filtrera bort ett riktigt e-mail utan att istället, när vi måste välja, släppa igenom ett och annat spam-email så skickar helt enkelt våra mailfilter ibland vidare meddelandet till mottagaren hos oss, fast med en varning om att det troligen är spam. Meddelandet är bifogat på ett ordentligt och säkert sätt så skulle du vilja läsa allt innehåll i mailet så är det möjligt. Du kan även vidarebefordra och svara på mailet ungefär som vanligt.
    Hittils har vi aldrig stött på ett sådant scenario där meddelandet var ett riktigt e-mail utan det har hittils alltid varit spam så var försiktig när du öppnar mailet.

    Detta är som en "extra service" som vi utför med andra ord och det kostar inget extra utan är helt enkelt en extra säkerhetsåtgärd för att ni ska känna er säkra och för att ni inte ska riskera att ett riktigt e-mail hanteras som spam, dvs inte levereras.
  • En annan vanlig orsak är att vi fångat upp ett e-mail som var adresserat till er men som innehöll ett virus.
    Kan vi identifiera viruset så talar vi om vilket virus det var, lite andra uppgifter om mailet som anvsändare mm. Ni får dock inte hela det ursprungliga meddelandet och viruset skickat till er utan dessa kasseras direkt av våra mailfilter för att ni inte ska behöva riskera att få en virusinfektion i era datorer och nätverk.

    Vi kan inte alltid identifiera alla virus som skickas men ofta kan vi ändå blockera meddelandet och våra mailfilter kan identifiera att det ÄR någon form av virus. Det finns dock en risk att ett säkerhetshot slipper igenom via e-post så vi rekommenderar att man alltid håller alla datorer som är anslutna till någon form av nätverk uppdaterade, att man har ett antivirusprogram som är uppdaterat, att man har en hårdvarubrandvägg och en mjukvarubrandvägg som fungerar och är uppdaterade samt såklart att man iaktar försiktighet och tänker på vad man klickar på osv. Risken finns alltid att ni får ett e-mail med olämpligt innehåll och även om vi gör många, djupgående och effektiva analyser av all inkommande e-post för att skydda er från oönskade e-mail så bör man ändå alltid vara försiktig. Sunt förnuft räcker långt och är man något sånär van vid att använda Internet så stöter man sällan på problem.

    Våra tjänster är designade för att de ska vara enkla att använda och för att de ska kunna fungera som arbetsreskap som underlättar för er i ert arbete.
  • Den tredje och ganska ovanliga anledningen att ni får ett e-mail från våra mailfilter är att någon antingen konfigurerat sitt e-postprogram fel eller att någon försöker "lura" er, tex genom att utge sig för att skicka från er adress och då ofta till samma adress, dvs samma mottagare och avsändare.
    Detta är en form av spam vanligtvis och det kan vara svårt att hantera dessa spam-mail till 100% (utan att riskera att ett riktigt e-mail försvinner, återigen så är som sagt vår policy att ni alltid ska kunna känna er trygga med er e-posttjänst hos oss, inga e-mail kan försvinna).

Oavsett vilken typ av spam eller andra tråkigheter ni stöter på via e-post så kan ni alltid kontakta vår abuse-avdelning för att få hjälp och för att hjälpa oss att uppdatera funktioner för att blockera skräppost. Ta gärna kontakt med abuseavdelningen och ställ frågor direkt via e-post eller ring vår kundservice - vi kan e-post och kan i regel ge er alla svar direkt om det är något som känns olustigt eller liknande.

 

Senast uppdaterad:
2013-08-28 14:19
Av: :
compartment AB
Ny version:
1.0
Resultat av röstning:0 (0 röster)

Du kan inte kommentera den här frågan

Chuck Norris has counted to infinity. Twice.

Inlägg i den här kategorin

Taggar


bannerbyte.eu